thirza-in-guatemala.reismee.nl

Laatste week in Antigua!

Mijn laatste week in Antigua...

Maandag weer naar los patojos. Vandaag hebben we les in het auditorium. Elke week hebben we ergens anders les haha! Vandaag was niet heel bijzonder, morgen begin ik met het lesgeven over Nederland!

‘S middags beetje rondgelopen, ijsje gegeten in het park, kwam een jongeman naast me zitten, in z’n beste Engels vragen of ik zin had om te lunchen, nee, een stukje wilde lopen, nee, vanavond wat wilde gaan, nee, drie keer nee maakte dat ie het uiteindelijk opgaf haha! Alhoewel, hij zag er niet verkeerd uit haha! Daarna nieuwe coffeebar ontdekt met Gary en een vriendin!

Dinsdag was de eerste dag dat ik les ging geven in het Nederlands. Ik had een les voorbereid over Nederland, ter introductie. Allereerst had ik een wereldkaart geprojecteerd en gevraagd waar Guatemala lag, ze wezen allemaal Rusland, Australie of in ieder geval die richting aan haha! Oftewel, de andere kant van de wereld haha! Nadat ik had aangewezen waar Guatemala ligt, begonnen ze allemaal te lachen haha! Daarna natuurlijk gevraagd waar Nederland ligt, en tot mijn verbazing wezen een aantal kinderen een land in Europa aan!

Ik had thuis een memoryspel gemaakt met typische Nederlandse dingen. Hier had ik een ander spel van gemaakt omdat mijn klas uit 32 leerlingen bestaat en 1 memoryspel is dan erg lastig... dus ik had ebdacht dat ieder een kaartje kreeg, en degene met hetzelfde kaartje moesten opzoeken! Dit vonden ze erg leuk! Nadat iedereen elkaar gevonden had ben ik elk plaatje langsgegaan en uitgelegd wat het is of wat het voor Nederland betekent! Ik had muntendrop meegenomen om te proberen, ze vonden dit erg lekker!

Toen ik thuiskwam kreeg ik bericht van Aviodrome dat een vliegtuig die naar Aviodrome zou komen neergestort is in Zuid-Afrika met drie collega’s aan boord, dit was wel even schrikken...

‘S middags naar coffeebar Bella Vista geweest, dat ik dit niet eerder heb ontdekt, dakterras uitkijkend op alle drie de vulkanen rondom Antigua!

Woensdag mijn tweede les, de nummers, in het Nederlands! 1 tot 20! Als spel had ik natuurlijk bingo bedacht! Dit vonden ze geweldig haha! Na de eerste ronde (met cadeautje voor de winnaar) begonnen ze allemaal op de tafel te slaan en te roepen ‘otra vez, otra vez...’ en gelukkig, had ik een tweede keer voorbereid! Kon ze niet blijer krijgen haha! Na afloop had ik nog een lolly voor iedereen zodat iedereen iets ‘gewonnen’ had.

Woensdagmiddag heb ik niet zoveel gedaan, weet eigenlijk niet meer zo goed wat haha, aangezien ik deze week mn dagboek volledig vergeten ben bij te schrijven...

Donderdag mijn derde les, de kleuren, in het Nederlands! En ook hier, om de kleuren goed te oefenen, weer bingo gemaakt! Mijn ‘creativiteit’ kwam goed te pas deze week haha! Heb alles zelfgemaakt Wat waren ze blij toen ik aangaf dat we nog een keer bingo gingen spelen! Deze keer had ik wel 5 bingo’s tegelijk dus deden we een getal onder de twintig, in het Nederlands haha! Ze vonden dit toch nog wel moeilijk haha...

Donderdagmiddag was druk haha! Mijn overbodige kleren naar de secondhandmarket gebracht, ondersteun ik de economie ook nog eens hier! Mijn diploma van de talenschool opgehaald! Kaarten gemaakt voor de kinderen zodat ze een aandenken hebben! En op de planning stond spullen inpakken, maar ik ben niet verder gekomen dan het sorteren... aangezien we onze vrijdagtraditie ‘naar de mcdonalds voor ijs’ vandaag voor de laatste keer hebben ingezet haha!

Vrijdag, mijn laatste dag op los patojos. Heel dubbel gevoel, vind het jammer dat ik hier weg ga maar het is ook tijd om naar huis te gaan! Twee cakes gehaald om te trakteren en daarna op naar school. Na de wiskundeles gingen we film kijken, na de pauze foto’s gemaakt met de klas, mijn kaarten uitgedeeld, cake gegeten en de kinderen hadden ieder ook voor mij wat gemaakt! Super lief! Daarna hadden we gym, keken we de film verder en was het tijd om afscheid te nemen... ze hingen altijd al om m’n nek, maar de afgelopen drie dagen waren ze er niet van af te slaan haha! Met z’n allen een groepsknuffel, ze brachten me naar de poort en zwaaiden me met z’n allen uit! Ik ga die kinderen stiekem toch wel missen...

Gelunched, en daarna mijn spullen ingepakt, godzijdank, het past! Nu ik dit typ wacht ik op Gary (die les heeft tot 3 uur) om vervolgens samen naar Guatemala City te gaan! En vanavond de bus naar Flores te pakken!

We hopen na een 10 uur durende busrit aan te komen in Flores, hier scheiden onze wegen, ik ga met mijn hostel naar Tikal en hij gaat zelfstandig met wat vrienden! Dus, morgen nog een dagje in Tikal en dan zondag vlieg ik terug naar huis!

Ik zal proberen nog wat foto’s op Facebook te plaatsen, maar of dat vandaag nog lukt weet ik niet haha!

Reacties

Reacties

Shirley

Iedereen is aant aftelle! Kunne nii wachte tot je weer thuis ben schat, word een kort daggie vo mij en je broer om bij te kletse, ma zodra we weer terug zijn van vakantie kletse we gauw weer vede! Tot gauw schat en geniet nog van je laatste pa daagies!?

Aukje

Hoi Thirza
Wat heb ik genoten van jou verhalen, helaas lukt het mij niet om de foto’s van jou avontuur te bekijken?. Wat zullen je ouders, broer en oma blij zijn als jij geland bent op Nederlandse boden.
Wens je een hele goede ✈️vlucht toe en nogmaals bedankt dat ik mee heb mogen genieten van jou avontuur?
Gr Aukje Okken

Saskia

Wat een drukke laatste week nog.
Wat fijn dat die kinderen zo enthousiast waren en ze zullen jouw ook zeker gaan missen.
Nu je het Spaans onder de knie hebt moeten we maar bij het koor maar een Spaanstalig nummer gaan zingen. Kan je ons mooi helpen met de uit spraak en betekenis.
Heb een fijne vlucht naar huis
Xo

Jamie

Zelfs 1000e km verder op ben je onweerstaanbaar ?.. super leuke spellen die ik op de volgende BBQ ook bij ons verwacht ?.. tot snel lieverd & geniet. ?

Nenia

Lieve Thirza,wat geweldig eT je allemaal met die kinderen hebt gedaan,ze zullen jou zeker missen.
Leuk dat je nog een keer naar Tikal gaat,dat is ook zo mooi.
Verder een heel goede terug reis en tot ziens weer in Nederland.xx?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active