thirza-in-guatemala.reismee.nl

En er is weer een week voorbij!

¡Hola!

Ik dacht bij mezelf het is weer is tijd om wat te posten!

Waar was ik gebleven... afgelopen zaterdag! Ik ben samen met twee huisgenootjes naar het dorpje Alotenango geweest om daar te helpen in de kerk. In dit dorpje worden heel wat mensen opgevangen die gevlucht of geëvacueerd zijn in verband met de vulkaan. Allereerst hebben we wat inkopen gedaan om te doneren, wat medicijnen, zalfjes, schoonmaak alcohol en natuurlijk wat lekkers! Daarna werd het tijd om op zoek te gaan naar de juiste chickenbus. Wat een zoektocht... uiteindelijk bleek dat we aan de verkeerde kant van de busterminal stonden dus wij naar de andere kant. Uiteindelijk de juiste bus gevonden konden we op weg naar Alotenango. Binnen de kortste tijd zat de bus propvol! Zo vol dat iedereen op elkaar gedrukt zat en zelfs uit de deuropening hingen... In Guatemala kan het allemaal! Eenmaal aangekomen in Alotenango was het wederom een zoektocht, op zoek naar de kerk! Wat een chaos, overal waar je keek stond politie of militairen. Eenmaal bij de kerk hebben we maar gevraagd of we ergens konden helpen en jahoor, wij konden helpen met schoenen sorteren! Niet de prettigste job maar toch. Net na de ingang van de kerk was rechts een grote kamer die helemaal vol lag met vuilniszakken kleding! Niet normaal hoeveel spullen er gebracht zijn! Na twee uurtjes geholpen te hebben besloten we weer terug te gaan naar Antigua. Gesloopt door alle indrukken ben ik optijd naar bed gegaan!

Zondagochtend een heerlijke wandeling gemaakt naar Cerro de la Cruz, het uitkijkpunt! Vanuit hier kon je de vulkaan acotenango goed zien blowen haha! Vervolgens naar het choco museum geweest, dit keer echt voor het museum alleen vond ik dit een beetje tegenvallen. Je bent meer tijd kwijt in the tasting area dan in het museum zelf! Om toch een beetje herinnerd te worden aan thuis heb ik besloten om savonds bij de BurgerKing te eten haha!

Maandag en dinsdag heb ik eigenlijk niet heel veel bijzonders gedaan, naast school en door de straten struinen haha! Wat typische guatemalkeense dingen gekocht!

Woensdag zouden we met school langs verschillende families in Antigua gaan om spullen te brengen. Deze families vangen vluchtelingen van de vulkaanuitbarsting op! Maar goh, wat was dit slecht geregeld! Allereerst stonden vele docent-leerlingkoppels niet op de lijst. Na veel geregel toch een derde bus laten komen. Daar gingen we dan, pick-up met alle tassen en drie bussen, naar het eerste huis. Hier moesten wij in de bus blijven zitten... bij het tweede huis mochten we eruit en vertelde een meneer over het huis en wat zij deden en wie zijn opvingen. Daarna op naar het derde huis, wederom moesten wij weer in de bus blijven zitten. Bij het vierde huis konden de bussen niet parkeren dus draaide zij om. Vervolgens reed de pick up weg en zij we deze kwijtgeraakt... na een halfuur stilgestaan te hebben reden we naar een andere plek waar we weer een halfuur hebben staan wachten op de pick-up. Intussen was het 10.45 uur en de bussen moesten terug want die hadden ze gehuurd tot 11.00 uur. Gelukkig zat mijn teacher in de pick-up en die wist voor elkaar te krijgen dat ik bij de pick-up erin kon en toch nog de laatste families kon bezoeken! Met als gevolg een blauwe reet dppr alle hobbels, last van mn rug van het krampachtig zitten en spierpijn in armen en benen was het laatste deel van de tocht toch best bijzonder! Ik zou zeggen, leuke ervaring zo’n ritje achterin een pick-up, maar nooit meer! Voorzichtig rijden kennen ze hier niet haha!

Donderdag ben ik na de les samen met Sara naar de coffee farm geweest. Allereerst muziektour, in Spaans, over de oude maya instrumenten, en wonder boven wonder begreep ik zeker 80% van wat zij vertelde! Na de muziektour kregen we de coffee tour, erg interessant en na afloop zelfs nog een kopje koffie gedronken, dan wel met een zakje suiker maar toch! ‘S avonds flink wat huiswerk gemaakt, denk dat mn teacher t leuk vond om mij nog even goed aan het werk te zetten haha!

Vandaag was dan mijn laatste les... vanmorgen met mijn docent naar de kerk geweest om een celebrating te bekijken, wat gaat dat hier anders dan in Nederland! Met kanonsschoten en veel versiering en bloemen etc.! Daarna het huiswerk besproken en wat scrabble gespeeld haha, toen was t tijd om afscheid te nemen... ik had een zak drop voor haar meegenomen en wat was ze hier blij mee haha! Ik heb beloofd nog een keer terug te komen voordat ik vertrek om gedag te zeggen!

Nou dit was het weer! Spreek jullie gauw weer!



Reacties

Reacties

Saskia

Jeetje Thirza wat je je een hoop in een week. Als je weer thuis bent ben je aan vakantie toe. Maar over het algemeen wel allemaal leuke dingen.
Xo

Sandra

Superleuk om al je belevenissen te lezen. En wat goed dat jullie geholpen hebben na de vulkaanuitbarsting.
Volgende blog in het Spaans hè?

Nenia

Hi Thirza,het was weer leuk om jouw belevenissen te lezen.Ik beleef het met je mee ,dat vervoer etc.en het ongeorganiseerde.
Ja dat is een les,die je door t reizen leert.Zelf heb ik vaak ervaren dat t nergens zo goed is en ook zo goedkoop als in Nederland.Wij zijn op alle fronten heel erg verwend.Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben.
Nog een fijne tijd daar en een paar mooie excursies xx

Mama

Hoe is het met je blauwe plekken???

Thirza

Die zijn over! ??

Lieke, Lia, Elle - team VW

Hola Thirza. Wat mooi dat je je ingezet hebt voor de geëvacueerden in Alotenango en Antigua. Pittig, maar vast ook dankbaar! Klinkt ook alsof je het Spaans al aardig onder de knie hebt. Muy bien! ;)

Esther

Wat een leuke verhalen schrijf je toch. Ik zie het helemaal voor me?je bent goed bezig, zowel voor de mensen daar als voor jezelf. Ik kijk uit naar je volgende verhaal?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active