thirza-in-guatemala.reismee.nl

Even iets van me laten horen ;)

¡Hola!

Ik heb deze week nog niks van me laten horen dus het werd weer eens tijd om iets op mijn blog te plaatsen!

Zoals velen van jullie vast hebben gehoord en gelezen is dat zondagavond de vulkaan de Fuego is uitgebarsten en dit tientallen levens heeft gekost... Wat was dit een rare belevening... iets wat je hele leven je bij blijft...

De vulkaanuitbarsting was hier niet ver vandaan, iets van 18 km, en maandag ging voor ons het leven gewoon door, we moesten gewoon naar school, terwijl 18 km hier vandaan mensen hun leven is verwoest, alles zijn kwijtgeraakt of op de vlucht zijn geraakt... later op de dag is de vulkaan nog een keer uitgebarsten en zijn nog meer mensen geëvacueerd. Ik heb vaak de vraag gehad hoe locals erop reageren en tegen mijn verwachting in zijn ze hier in Antigua aardig kalm, maar dit komt waarschijnlijk omdat de lavastroom nooit deze kant op zal komen, heb ik mij laten vertellen.

De geplande hike naar de acatenango gaat voorlopig niet door omdat deze vulkaan gesloten is door de uitbarsting, het is nu te gevaarlijk om deze te beklimmen!

Dinsdag had ik mijn dag niet echt, ik kon mijn concentratie niet bij de les houden... buiten was het vies aangezien iedereen de as aan het opruimen was. Hierdoor besloot ik thuis te blijven ‘s middags en dat is maar goed ook want rond 1500 uur barstte het los! Zo hard heb ik het zelfs in Nederland niet zien regenen Tegen 1600 uur stond de straat helemaal blank aangezien de afvoer door al het as verstopt was geraakt, locals stonden tot hun knieën in het water om de afvoer proberen schoon te maken, tevergeefs, twee dagen later was het nog niet allemaal weggespoeld... de foto’s en filmpjes staan op Facebook! Rond etenstijd viel ook nog eens de stroom uit dus hadden we diner bij kaarslicht haha!

Woensdag had ik echt het idee dat ik de Spaanse taal onder de knie krijg! Ik kan mijn docent verstaan en ik begrijp wat zij zegt, al vind ik het nog moeilijk om terug te spreken aangezien ik vaak niet op de juiste woorden kan komen... maar, oefening baart kunst! ‘S middags hadden we geen water, we konden niet naar de wc, handen wassen etc., waarschijnlijk door de behoorlijke regenval van de dag ervoor. ‘S middags met Sara en Darlene naar het choco museo geweest om te studeren, even een andere omgeving én overheerlijke warme chocomelk!

Donderdag was een rustig dagje, gestudeerd in de middag en ‘s avonds met zn allen in de eetkamer haha!

Vandaag (vrijdag) ben ik met mijn docent naar Los Patojos geweest, het project waar ik vrijwilligerswerk ga doen! Bij aankomst leek het alsof ze niet eens wisten dat ik zou komen, wanneer ik zou beginnen en noem maar op... ik zag de bui al hangen, de directeur was er nog niet, die zou rond 09.00 uur komen dus we kregen eerst een rondleiding. Om 09.00 uur kort gesprekje gehad met de directeur en kwam het erop neer dat ik 18 juni gewoon kon beginnen op het project!

Smiddags heb ik gewoon even lekker niks gedaan, Sara is inmiddels verhuisd naar een andere homestay en laat in de middag ben ik met twee andere Amerikanen, Carrie & Corn, naar het choco museo geweest om de beroemde chocolate Maya te proberen! Chocopasta, warme melk, honing & chilipoeder mixen tot je eigen hot chocolate!

Morgen (zaterdag) ga ik samen met Carrie & Corn naar het dorpje Alotenango, waar de meeste vluchtelingen worden opgevangen, om te helpen in de kerk!

Ik zal kijken of ik nog wat leuke foto’s heb en die op facebook plaatst!

Jullie horen snel weer van mij!

Liefs, Thirza



Reacties

Reacties

Nenia

Hi Thirza,het is wel een belevenis met Veel extra onverwachte nare gebeurtenissen,die je zeker niet zal vergeten.Verder hoop ik dat je nog heel veel mooie positieve ervaringen op zult doen.Liefs van Nenia

Aukje Okken

Wat een belevenissen maak jij mee en wat fijn om te lezen.

Mama

Wat mooi dat jullie vandaag gaan helpen!! Wist ik nog niet?

Saskia

Hola,

Ja je had een spannende week. wat fijn dat het internet het gewoon heeft blijven doen zodat we je berichtje ik ben veilig konden lezen.
Morgen in de kerk met vluchtelingen kan je je Spaans goed oefenen lijkt me zo.
Was de chocolade melk een beetje lekker?
Xo

Cora

Leuk om met je mee te lezen! Succes met je “werk” straks!

Esther

Wat een bijzonder verhaal, deze ervaring zal je idd nooit vergeten. Het is triest voor degene die zoveel hebben verloren, maar zo mooi dat jullie daar de helpende hand kunnen reiken. Je wordt er alleen maar een mooier mens van met veel levenservaring?

MAMA

Nu wel je mailtje binnengekregen! de 1e keer haha.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active