thirza-in-guatemala.reismee.nl

Over de helft!

Hola!

Ik was het bijna vergeten... maar hier is ie toch! Het zal een lange blog worden aangezien ik al een tijdje niks van me heb laten horen...

Waar was ik gebleven? Zondag 17 juni... Vandaag eindelijk wat te horen gekregen van Los Patojos, ik hoefde niet maandag maar dinsdag te beginnen en alleen de ochtend! Verder ben ik vandaag naar San Cristobal geweest, erg bewolkt, dus jammer genoeg geen goed uitzicht! Besloten om een andere dag terug te komen. Na 30 minuten gewacht te hebben op de shuttle bood een lokale familie aan om ons naar beneden te brengen, met z’n 8en in een 5-persoons auto, hier kan het! ‘S avonds is er een aardbeving geweest, al heb ik er weinig van gemerkt terwijl ik onder de douche stond Ik stapte de badkamer uit en iedereen stond buiten met best wel geshockte gezichten, toen ze aan mij vroegen: ‘heb je niks gevoeld?’, nou nee dus!

Maandag 18 juni heb ik vrij weinig gedaan! Beetje gestudeerd, probeer de verleden tijd by myself te leren!

Dinsdag was mijn eerste dag op los patojos. Door alle voorgaande gebeurtenissen had ik mijn sensoren op scherp staan aangezien ik er geen goed gevoel bij had... en dit werd bij aankomst jammer genoeg bevestigd... bij aankomst wisten ze niet bij welke groep ik geplaatst werd dus uiteindelijk gaven ze mij de keus, hallo, ik weet niet waar je mensen nodig hebt, maar goed, gekozen voor de groep 6-7 jaar. Halfuurtje later kwam de ‘directeur’ en gaf aan dat hij mij in een andere klas wilde hebben om mijn Spaans te oefenen, prima! Hup, daar ging ik weer naar een andere klas. Aangekomen in deze klas was de docent nergens te bekennen, werd kort geïntroduceerd en vervolgens aan mijn lot over gelaten in een groep van 30 kinderen die ik niet ken... Wat een gekkenhuis! De kinderen zitten op de vloer, geen tafels, geen stoelen, lopen in en uit het klaslokaal, schreeuwen in plaats van praten, waar ben ik beland? Dit is heel anders dan in Nederland! Uiteindelijk een stapel schriften gekregen waarin ik de opdrachten moest nakijken en een nieuwe huiswerkopdracht in moest tekenen! Om 12.30 uur was t tijd om naar huis te gaan! Van alle indrukken erg moe dus verder niet veel gedaan en vroeg naar bed gegaan!

Woensdag 20 juni was opzich een leuke ochtend op los patojos! Ik heb 2 kids individueel begeleid met het schrijven van een stukje tekst wat ik moest voorlezen, schriften gecontroleerd, meegedaan met de wiskundeles, zij hebben hier een heel andere methode dan wij in Nederland! Daarna twee spelletjes gedaan met de groep. Het is zo bijzonder hoe zij gelijk dansmoves krijgen zodra de muziek aangaat! ‘S middags met Sara teruggeweest naar San Cristobal, vandaag was het helder en super mooi uitzicht!

Donderdag 21 juni was weer zo’n twijfel ochtend.. geen structuur in de dag, onduidelijk wat er van mij verwacht werd. Uiteindelijk 1-op-1 gelezen met kinderen, in de pauze werd ik door iedereen belaagd of ik met hun mee wilde spelen haha! De kinderen zijn geweldig! ‘S middags gelunched in het chocomuseum met de al zo lang gewilde nacho’s! Mijn spullen ingepakt want morgen vertrek ik naar Lake Atitlan!

Vrijdag 22 juni, prima ochtend bij los patojos! Meegedaan met gym, iets te fanatiek, uitgekleden en nu een flinke schaafwond op mijn knie... het zal ook is een keer niet hoor ik mensen al zeggen Ik zou om 14:00 uur opgehaald worden door de shuttle, werd uiteindelijk 15.30 uur, aangezien er iets mis was met de bus, slechte communicatie, stond een tuktuk voor de deur, gebeld met t hoofdkantoor, geen tuktuk bus komt je thuis ophalen, 10 minuten later stond de tuktuk meneer er nog, gastvrouw besloot te bellen naar het hoofdkantoor, na veel heen en weer gebel bleek dat de taxichauffeur deze tuktuk had gestuurd om mij op te halen en naar de bus te brengen.... hehe typisch weer! Na een shuttle van bijna 4 uur eindelijk aangekomen in San Pedro. Naar het hotel, terug naar het centrum om te eten en de tour naar Indian Nose te boeken voor morgenochtend! Vroeg naar bed want ja, de wekker staat op 03.20 uur!

Zaterdag 23 juni... de wekker gaat om 03.20 uur, tijd voor de Indian Nose hike! Verassend genoeg ben ik best goed wakker! Dit viel toch tegen tijdens de autorit, ik werd steeds moeier... deze shuttle was trouwens wel mooi op tijd! Na een uurtje gereden te hebben kwam het punt daar waar we de berg op moesten gaan lopen, wat was dit zwaar! Ten eerste was het pikkedonker dus je zag geen moer, allemaal in een rijtje met een hoofdlamp op haha! Ten tweede waren het allemaal ongelijke traptreden en spekglad dus zeer onhandig en als laatste was het natuurlijk vrij hoog! Aangezien wij in ons kikkerlandje geen hoogte zijn gewend kreeg ik moeite met ademhalen, maar het uitzicht maakte alles weer goed! De zonsopgang hier bekeken en daarna weer terug naar beneden! Foto’s staan op facebook! Teruggekomen in het hotel werd vers ontbijt voor mij klaargemaakt, ontzettend lief vrouwtje, leuk gesprek mee gehad! Nog even door San Pedro gelopen en daarna op naar Panajachel, het volgende hotel! Aangekomen bij de lanchas, de boten die je naar andere dorpjes brengt, vertrokken we snel naar Pana. Na 30 minuutjes varen aangekomen, naar het hotel, zij spraken totaal geen Engels dus ik in mijn beste Spaans geprobeerd mezelf duidelijk te maken, dit lukte aardig, tot die jongen iets zei in het accent van het dorp en ik hier geen woord uit op kon maken haha! Na uitgepakt te hebben terug naar de lanchas want ik ga vandaag San Marcos bezoeken! Onderweg naar San Marcos stop je bij drie verschillende dorpjes langs het meer, erg mooi om te zien hoe verschillend de dorpjes zijn! Eenmaal aangekomen in San Marcos valt me gelijk de hippie kleding op! Hier een tijdje rondgelopen, uitkijkpunt geweest en toen weer terug gegaan naar Pana! Gegeten en daarna vroeg naar bed want ik was kapot!

Zondag 24 juni, laatste dag in lago atitlan! Vandaag staat Santiago op de planning. Onderweg naar de lanchas houdt een man mij aan met de vraag of ik naar Santiago ga, hij brengt mij naar de boot en vertelt mij dat ik nog 40 minuten moeten wachten voordat deze vertrekt... typisch weer, ze wachten tot de boot vol is! Uurtje later gearriveerd in Santiago, gelijk tour operators aan je kop, verschrikkelijk! Rondgelopen hier en het viel me behoorlijk tegen! Dit heeft me doen besluiten eerder terug te gaan naar Pana waar ik over de boulevard heb gelopen, de marktstraat en de handmade market! Daarna heerlijke pasta pesto gegeten en op naar het hotel want mijn shuttle vertrekt om 16:00 uur! Na 2 uur door kunnen rijden hebben we net voor Antigua ruim driekwartier in de file gestaan... rond 19:00 uur aangekomen, afgesproken met Sara en haar man Casey om te gaan eten bij de Italiaan!

En toen was het weer vandaag! Leuke ochtend gehad op Los Patojos! Gekleurd, muziek gemaakt en gesport! Na afloop kwam Rafael naar me toe met de vraag of ik voor volgende week wat lessen wil voorbereiden over Nederland en het tellen en de kleuren in het Nederlands! Zoals ik eerder al heb verteld ben ik bezig geweest met het zelf leren van de past tense in het Spaans, aangezien dit vrij ingewikkeld is heb ik besloten om de komende twee weken van 3-5 extra Spaanse les te volgen!

Verder zijn er wat plannen gewijzigd de komende weken, ik ga Acetenango niet beklimmen, aangezien ik dit nog te gevaarlijk vind na de uitbarsting van vulkaan Fuego, dus heb ik besloten Pacaya te gaan beklimmen aankomend weekend, dit is een 3-uur durende hike die wat verder weg is van Fuego! Het weekend daarna ga ik naar Monterrico, het Hawaii van Guatemala! Even een weekendje gewoon niks doen en in de zon liggen! En daarna het laatste weekend alweer, op naar Tikal!

Ik schrijf snel weer! Zal proberen wat sneller dan nu haha!

Adios!


Reacties

Reacties

Lieke, Lia, Elle - team VW

Wat een mooie avonturen weer Thirza! Zo te lezen een beetje een rocky start en even wennen bij het project - ze zijn er echt niet zo gestructureerd he ;) - maar klinkt alsof je het naar je zin hebt en een mooie bijdrage kan leveren daar. Top! Oh en wat een mooie foto's op FB :D

Nenia

Hi Thirza,dat waren weer veel belevenissen.Ja structuur en van op tijd zijn ,nog nooit van gehoord.
Nog een fijne tijd en geniet van je weekje rust dat zal je nodig hebben.Liefs van mij

Aukje

Hi Thirza
Jeetje wat maak jij veel mee zeg, en van structuur hebben ze nooit gehoord volgens mij. Dit is in Nederland wel heel anders he, liever een kwartier te vroeg dan twee minuten te laat is mijn standpunt altijd!!!!!
Geniet erg van je blogs dus verheug mij op je volgende schrijven
Gr van je oud buurvrouw uit de Liedestraat Almere ?

Paula

Hoi thirza.
Ja alles heel anders dan hier in nederland.
Je wel veel mee gemaakt.
Jammer dat erg slecht geregeld is voor je.
Is al niet zo makkelijk ver van huis rare taal.
We missen je wel hoor.
Wy are family.
Tot gauw beste Thirza

Saskia

Hopelijk hou je ook een dagboek bij waar je alle bijzondere dingen en avonturen in schrijft.
Zo zie je ook maar weer dat de tijd voorbij vliegt en dat je snel weer onder ons bent
Geniet van al het moois dat je daar ziet en beleeft xo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active